Game it now

Tervetuloa pelikerhoon!

Mistä on kyse?

Mikä on lempipelisi? Mitä peliä jaksat pelata päivästä toiseen? Mikä peleissä kiinnostaa, koukuttaa ja inspiroi? Tämä kerho on tarkoitettu niille, jotka haluavat hypätä pelimaailman seuraavalle levelille ja tehdä itse oman pelin — siirtyä pelien kuluttajista niiden tuottajiksi. Kerhossa tarvitaan joustavaa yhteistyötä, sinnikästä ongelmanratkaisua sekä innokasta ja luovaa tekemisen meininkiä.

Aikaisempaa ohjelmointikokemusta ei välttämättä vaadita, mutta siitä on toki hyötyä.

Pelikerhon rakenne

  1. Tervetuloa pelikerhoon!
  2. Peliohjelmoinnin perusteet
  3. Harjoituksia peliohjelmointiin
  4. Pelisuunnittelu
  5. Oma projekti — rajaaminen
  6. Oma projekti – grafiikka ja animaatiot
  7. Oma projekti — käyttöliittymä
  8. Oma projekti — äänet ja tehosteet
  9. Oma projekti — hyvän pelin ominaisuudet
  10. Pelimessut
Millainen on hyvä peli?

Pelissä täytyy olla jotakin, joka saa pelaajan palaamaan pelin ääreen aina uudestaan. Alla on koukkuja, joita pelisuunnittelijat rakentavat peleihin saadakseen pidettyä pelaajat aktiivisina.

  • Toiminta — pelaaja joutuu toimimaan, tekemään nopeita päätöksiä ja liikkeitä
  • Kehittyminen — pelaaja tai hänen hahmonsa oppii, saa uusia ominaisuuksia tai esineitä
  • Kilpailu — pelaaja yrittää voittaa toiset pelaajat tai botit
  • Seikkailu — pelaaja suorittaa tehtäviä ja selvittää salaisuuksia
  • Yhteenkuuluvuus — pelaaja pelaa yhdessä toisten kanssa ja tuntee kuuluvansa joukkoon
  • Tutkimusmatkailu — pelaaja tutkii suurta pelimaailmaa ja löytää uusia puolia pelistä
  • Tarina — pelaaja etenee valmiiksi kirjoitetussa juonessa tai tarinassa
  • Luovuus — pelissä voi tehdä, rakentaa tai luoda uutta.

Pelaajat ovat erilaisia. Valitse, mitkä toiminnallisuudet inspiroivat eniten juuri sinua. Kun olet vastannut lomakkeeseen, klikkaa ”katso aiemmat vastaukset”, niin näet, mitä muut ovat vastanneet.

Työkalut

Tässä kerhossa peliprojekti toteutetaan joko Scratch- tai GDevelop-peliohjelmointisovelluksella.

Mikä on Scratch?

Jos joku sanoo, että Scratch on helppo ja lapsellinen, hän ei tiedä, mistä puhuu. Scratchin lohkoilla voi rakentaa häkellyttävän monimuotoisia pelejä. Alla on muutama Scratch-peli, joista on tullut maailmanluokan menestystarinoita.

Huom. Scratchia voi käyttää hyvin ilman tunnuksilla kirjautumista. Tällöin peliprojekti tulee aina erikseen tallentaa esim. pilvipalveluun ja seuraavalla kerralla avata kyseinen projekti. Tunnuksia Scratchiin luodessa tulee huomioida kunnan tietosuojavaatimukset, kaikissa kunnissa ei sallita paikallisten tunnusten luomista Scratchiin. Myös opettaja voi luoda oppilaille anonyymit-tunnukset.

Yksinkertaisia pelimekaniikkoja

Pelit ovat nykyään kehittyneet hurjan monipuolisksi, hienoiksi ja toiminnallisiksi. Tämän kurssin peliprojekti kannattaa suunnitella yksinkertaisen pelimekaniikan varaan.

Alla on muutamia yksinkertaisia pelimekaniikkamalleja, joita on mahdollista toteuttaa Scratchilla.

Mikä on GDevelop?

GDevelop on Scratchia monipuolisempi pelinkehitysympäristö. GDevelopissa pelejä ohjelmoidaan tekstilohkoilla, kuten Scratchissa, mutta toimintalogiikka on varsin erilainen. GDevelopissa ei ole mukana yhteisö, jossa pelit julkaistaan vaan ne on julkaistava jossakin julkaisupalvelussa, esimerkiksi itch.io:ssa.

Peliarviointitehtävä

Scratch-pelejä

GDevelop-pelejä

Kokeile kolmea Scratch- tai GDevelop-peliä ja arvioi yksi niistä alla olevalla lomakkeella. Arvioi:

  • Onko peli helppo pelata?
  • Onko pelissä hienot grafiikat (kuvat ja animaatiot)?
  • Onko pelissä kivat äänet?
  • Onko peli koukuttava?

Kun olet vastannut lomakkeeseen, klikkaa ”katso aiemmat vastaukset”, niin näet, mitä muut ovat vastanneet.

Innokas GameDev -pelinkehityskilpailu

Jos saatte kerhossa aikaan hienon ja toimivan pelin, voitte halutessanne ilmoittaa sen Innokas GameDev -pelintekokilpailuun.

Seuraavassa osassa perehdytään siihen, miten pelisuunnitteluprojekti potkaistaan liikkeelle.

%d bloggaajaa tykkää tästä: